Nederland treedt toe tot wereldwijde circulaire kopgroep
Om onze plannen en ideeën over een economie zonder afval met de wereld te kunnen delen en om te leren van wat andere overheden en bedrijven al weten en kunnen, is Nederland toegetreden tot het Platform for Accelerating the Circular Economy (PACE).
17-07-2018
Staatssecretaris Knops roept op tot innovatief gebruik open data
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties reikt dit jaar voor de derde keer de Stuiveling Open Data Award (SODA) uit. De award beloont de beste toepassing die gebruikmaakt van open data van de Nederlandse overheid met 20.000 euro. Dit kan bijvoorbeeld een website of app zijn. Staatssecretaris Knops overhandigt de award op 4 oktober tijdens de Innovation Expo in Rotterdam. Het inzenden van toepassingen kan tot en met 5 september.
17-07-2018
Blokhuis kondigt grootschalige extra vaccinatie aan: Ruim half miljoen kinderen krijgen oproep
Volgend jaar worden zo’n 650.000 kinderen extra opgeroepen om zich te laten inenten tegen de zeer ernstige infectieziekte meningokokken. Het gaat om kinderen die zijn geboren na 1 januari 2001 en voor mei 2004. Dat laat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) weten in een brief aan de Tweede Kamer. Reden voor deze maatregel is dat in de afgelopen jaren een stijging te zien is van het aantal mensen dat de infectie meningokokken type W oploopt. Met deze extra vaccinatieronde moet die groei worden ingedamd. Het extra programma komt naast de al geplande meningokokkenvaccinatie van kinderen die geboren zijn na 30 april 2004. Vanaf oktober 2018 krijgen namelijk alle jongeren die 14 jaar worden de vaccinatie aangeboden.
Ollongren en Harbers varen mee tijdens Pride Amsterdam
  'Helden in artikel 1 Grondwet'. Dat is het thema van de eigen boot van de ministeries van Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties tijdens de botenparade van Pride Amsterdam op 4 augustus. Minister Ollongren (BZK) en staatssecretaris Harbers (JenV) varen op de boot mee.
16-07-2018
Overeenkomst voor veiligheid en kwaliteit in de forensische zorg
Minister Dekker (Rechtsbescherming) en vertegenwoordigers van GGZ Nederland (GGZ NL), de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en de Federatie Opvang (FO) hebben vrijdag 13 juli de meerjarenovereenkomst Forensische Zorg getekend. In deze overeenkomst staan afspraken om de werkdruk te verlagen en de veiligheid te vergroten. Er is in totaal 28,5 miljoen euro extra beschikbaar.
13-07-2018