Nederland strijdt voort tegen mensenhandel op migratieroutes
Op Nederlands initiatief werden door de Veiligheidsraad ongeëvenaarde VN-sancties opgelegd aan zes mensenhandelaren in Libië. ‘Dat was slechts het begin, het is nu tijd dat de sancties echt tanden krijgen. Ernstige mensenrechtenschendingen en de gevaarlijke migratie met behulp van mensenhandelaren moeten een halt wordt toegeroepen’, aldus minister Blok (Buitenlandse Zaken). Nederland werkt in dit initiatief samen met sleutellanden als Libië en Niger.
Bezoek Staatssecretaris Blokhuis aan VN in teken van strijd tegen roken
Staatssecretaris Paul Blokhuis is van dinsdag 25 t/m donderdag 27 september in New York voor een bezoek aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Voor Blokhuis staat tijdens zijn bezoek het tabaksontmoedigingsbeleid centraal.
24-09-2018
Nederlandse chemische industrie moet de veiligste ter wereld worden
De Nederlandse (petro-) chemische industrie moet in 2030 de veiligste ter wereld zijn. Deze ambitie spraken staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en vertegenwoordigers van de sector (Veiligheid Voorop) en de wetenschap vandaag met elkaar uit.
Tegemoetkoming Q-koorts
Het kabinet stelt € 14,5 miljoen beschikbaar als tegemoetkoming voor mensen met de diagnose chronische Q-koorts, Q-koorts­vermoeidheids­syndroom (QVS) of met een QVS gelijkend ziektebeeld. Ook de nabestaanden van overleden chronische Q-koortspatiënten kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming.
24-09-2018
Kabinet benoemt Adviescommissie waardedaling woningen aardbevingsgebied Groningen
Een onafhankelijke commissie gaat het kabinet adviseren over de regeling voor waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied in Groningen. De commissie moet voor 1 januari aangeven hoe ook deze vorm van schade het beste publiek kan worden afgehandeld.